I dagens moderna samhälle har i stort sätt alla företag och privatpersoner en dator kopplad till en skrivare. Det gör att flertalet människor har tillgång till utrustning som kan användas för att sprida sitt budskap, reklam eller annan marknadsföring. Problemet med egenproducerad reklam är att det inte går att massproducera reklamen i den höga kvalitet som ibland kan vara nödvändigt. Det är då man behöver ett professionellt tryckeri. Ett tryckeri kan nämligen trycka papper i en stor skala, samtidigt som kvaliteten är hög. Då tryckerier har industriella skrivare är det möjligt att skriva ut i olika sorters format, däribland storformat. Storformat är tryck som kan vara över 2 meter breda. Med dessa kan man enkelt trycka upp allt från affischer till stora plakat.
Att tryckeriprodukter fortfarande är så stort i våran digitala värld beror mycket på att vi fortfarande konsumerar pappersprodukter i form av tidningar och broschyrer. Konsumtionen gör att vi alltid befinner oss mitt ibland pappersprodukter. Vi dras till deras budskap på sätt och vis. Det är också många som föredrar att läsa en text på fysiskt papper framför att läsa det på en skärm. Detta eftersom skärmläsning speciellt nattetid i mörker leder till trötta och slitna ögon för läsaren.
Med trycksaker är det också möjligt att skicka ut till vardera hushåll, det är därför som politiker bland annat skickar ut valsedlar och partiets ståndpunkter via posten. Då kan även gamla som kanske inte har en dator även få ta del av budskapet. Då ett papper kan vikas och vändas på alla möjliga sätt, kan en skicklig designer leka med papprets konstruktion, och på så sätt skapa iögonfallande produkter. Det är något som kan vara svårt att göra i den digitala världen, framförallt då man förlorar den fysiska aspekten när reklamen blir digital. Sen är ju pappersreklam utmärkt som underhållning när man är på toaletten.